måndag 12 september 2011

Basenji

Jag har lärt mig om en ny hundras igår och idag. Jag har läst på så intensivt att jag känner mig som att jag kan allt om den nu. Fast ny förresten, det är den bara för mig. Tydligen har basenjin funnits i ca 12000 år i Afrika. Den är en så kallad urhund, och har en del karaktärsdrag som skiljer sig från andra hundar. Till exempel skäller den inte, utan gör sig hörd med ett slags joddlande/gurglande/galande läte.

Anledningen till att jag lärt mig allt om basenji är att jag ska åka och träffa en liten basenjitjej på lördag, och kanske ta med henne hem om personkemin stämmer. När jag läste om rasen tänkte jag spontant att det här är ju hunden för mig. Basenji är generellt ganska självständiga, och har temprament ungefär som en katt. Eftersom jag alltid varit mer kattmänniska tidigare passar ju det mig utmärkt.

Jag ser verkligen fram emot lördag och jag hoppas att mötet går bra, för i så fall får hon följa med hem direkt. Då får vi tre dagar att vänja oss vid varandra innan vardagen tar vid. Samtidigt försöker jag att hålla igen litegrann, jag vill inte fatta några impulsbeslut, det faller aldrig väl ut för någon.

Gå inte vilse i universum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar