tisdag 6 september 2011

Viktigt läkarbesök

Ja, som titeln antyder ska jag till doktorn. Det är ett alldeles särskilt läkarbesök idag, för vi ska diskutera eventuell remiss till kirurgen för en gastric bypass och jag är fortfarande bara ca 80% säker att jag vill göra det.

Å ena sidan har jag verkligen försökt allt. Jag har provat både Xenical och Reductil, jag har haft FAR (Fysiskt Aktivitet på Recept), varit i kontakt med dietist (som tyckte jag åt bra förutom att jag fick i mig för lite fett), jag har en bra kost och promenerar dagligen minst 30 minuter, och cyklar på min motionscykel ett par gånger i veckan. Ändå vill det inte ge med sig, utan snarare har jag känt på sista tiden att jag har gått upp i vikt, och det är ju nedslående.

Å andra sidan är en gastric bypass en enorm omställning för både kroppen och psyket. Jag blir tvungen att ta vitamintabletter varje dag resten av mitt liv. Jag måste hela tiden följa förhållningsreglerna för mat och dryck annars blir jag illamående eller till och med får upp maten. Fast... när jag tänker efter blir kosthållningen inte så annorlunda för mig. Det man ska hålla sig borta från efter en gastric bypass är ungefär samma som jag inte kan äta nu heller pga min kroniska gastrit (magkatarr) och laktosintolerans.

Hursomhaver, det är sex månaders betänketid innan det ens blir tal om att få ställa mig i kö, sen är det väl ett par månaders väntetid innan det blir aktuellt med operation, så jag har gott om tid att ångra mig om det skulle bli så. Jag är bara så trött på att vara stor. Jag har varit så här sedan gymnasietiden, för stor alltså. Innan dess var jag bara storväxt, men inte överviktig. Så jag har två val just nu som jag ser det: acceptera min storlek och lära mig tycka om mig själv som jag är, eller göra operationen och hoppas att jag äntligen kan komma ner i min idealvikt och stanna där. Med tanke på min fibromyalgi och Sjögrens tror jag att jag hellre skulle gå ner i vikt eftersom chansen är stor att jag får mindre värk. Även om det inte blir så, tror jag att jag skulle må bättre rent allmänt av att vara "normalviktig".

Gå inte vilse i universum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar