måndag 22 augusti 2011

Vägtankar

Jag var i Jönköping idag med bonusfamiljen, och mamma, och på vägen hem satt jag och funderade på bland annat väder. Jag har förstått att mina preferenser vad gäller väder skiljer sig från andras i allmänhet. Mycket beror det på mina åkommor, främst Sjögrens Syndrom, eftersom stark sol gör att det gör fysiskt ont i mina ögon, jag blir överhettad eftersom jag inte kan svettas "normalt" vilket gör att jag blir illamående och får huvudvärk. Till följd av detta föredrar jag mulet väder med temperatur runt 18-22 grader. Jag har inget emot lite regn heller, så länge det inte spöregnar. Jag tänker att det gör väl inget att bli lite blöt, det är bara vatten, det torkar.

Så tydligen anses det avvikande att föredra mulet, svalt väder framför soligt och varmt dito. Att föredra vinter framför sommar. Jag undrar om det kan vara för att vi får så lite sol här uppe i Norden att man förväntas tycka om sol, och likaså förväntas man klaga på regn och mulet. Men jag känner att så som världen har "krympt" i och med bättre kommunikationsmedel, så är det väl upp till var och en var man bor. Gillar man inte läget så är det väl bara att bosätta sig någon annan stans.

Framförallt tycker jag att allmänheten (jag nu generaliserar jag. förlåt.) behöver ta sig i kragen och sluta klaga så förplåtat. Är det inte det ena så är det det andra, det är för kallt, för regnigt, för soligt, för varmt, och så vidare. Varför inte bara "gilla läget" och göra det bästa av situationen?? Råkar det vara 35 grader i skuggan och strålande sol så har det aldrig hindrat mig från att gå ut och ha kul med min son, som gillar sol och värme. Inte ska han, eller andra i allmänhet, behöva lida för att förhållandena inte är idealiska för mig.

Det ligger mycket sanning i talesättet "det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder".

Gå inte vilse i universum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar