fredag 19 juli 2013

Renhållningsiver?

Visst är det underbart att det i allmänhet källsorteras mer och så vidare. Men ibland kan en del faktiskt bli för ivriga i sin arbetsutövning.

Mamma och jag bor i samma hus, ett sjuvåningshus, i ett område där miljöhusen står tätt. Jag bor på tredje våningen och mamma på bottenvåningen, och ut åt den aktuella sidan av huset finns dessutom en "källarvåning" mellan marknivå och bottenvåningen (kan man kalla ett sjuvåningshus för "sousterrain"?). Strax utanför källaringången till vårt hus står miljöhuset, ögonmåttat kanske 10 meter från dörren, om ens det. Bara så ni har en idé om avstånden.

Ett tag nu har mamma klagat på att hon väcks av sophämtarbilen när den kommer klockan fem på morgonen. Jag trodde kanske att hon överdrev en liten anings aning, men tyckte att det var bra att hon kontaktat bolaget och klagat. Vid det tillfället hade hon fått veta att de har enligt avtal inte rätt att köra innanför stadens gränser före klockan 07 (eller kanske var det 07:30?). Dessutom ville de ha bildbevis på överträdelsen för att kunna göra något.

Därvid har det verkat stanna, för jag har inte hört något mer från mamma.

För ett par veckor sedan började jag sova på soffan i vardagsrummet, av olika anledningar. I vardagsrummet har jag ett mindre fönster stående på glänt en liten springa (luft kan komma in, men inte flugor och andra flygfän). Första morgonen vaknade jag väldigt tidigt tyckte jag, klockan var strax efter 05. Först visste jag inte riktigt varför jag var vaken, men sen låg jag tyst ett tag och upptäckte att det bullrade förfärligt. Det var sopbilen. Som väckte mig. På tredje våningen.

Efter flera upprepningar av detta (den kommer två dagar i veckan tror jag, jag har inte fört något schema) fick jag nog och nästa gång jag väcktes av bullret tog jag mobilen i högsta hugg, gick ut på balkongen och tog två minuter video av det hela. Jag kollade, och datum och tid syns tydligt i filinformationen.

Idag var han här igen, och så fort klockan slår 07:30 (deras telefonväxel öppnar) är det jag som ringer och kräver att få träffa personligen någon som kan göra något åt saken, så jag kan visa, ansikte mot ansikte, min video och filinformationen. På så vis kan den inte "komma bort" eller på annat vis förpassas ut i periferin. Det är 46 lägenheter med hyresgäster i det här huset. Det är löjligt att alla dessa människor ska få sin sömn störd bara för att en person inte kan hålla sig till reglerna.

Pust! Ok, nu har jag gnällt färdigt.

Gå inte vilse i universum!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar