lördag 30 juli 2011

Hört på tåget

Jag sitter här på tåget från Gbg och bredvid oss på andra sidan gången sitter medelsvensson med fru och två barn, pojkar i 8-10-årsåldern. En av pojkarna säger till sin mamma: "du kan få en chokladbit av mig". Det blir tyst ett par sekunder. "nu var jag snäll". Och sen: "om du hjälper mig öppna den här kan du få, men om du inte hjälper mig så får du inget". Det gjorde mig mållös. Pratar barn så till sina föräldrar nuförtiden?? Wesley skulle aldrig säga sånt till mig, men om han gjorde det skulle jag aldrig tolerera det.

Jag är uppfostrad att respektera äldre, särskilt mina föräldrar, och jag har lärt mitt barn samma sak. Jag undrar om det är "curling-uppfostran" som gör att barn inte respekterar sina föräldrar längre, eller är det att föräldrar inte respekterar sina barn och så är dåliga förebilder? Jag önskar att jag hade svaret på den frågan. Kanske är det lite av båda, eller något helt annat. Vad det än är tycker jag att det går utför överlag med familjer idag.

Gå inte vilse i universum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar