tisdag 14 februari 2012

Gastric bypass +64 dagar (ca 98 kg)

När jag bestämde mig för att göra den här operationen var jag självklart medveten om att jag skulle gå ner i vikt ganska snabbt de första två till tre månaderna. Det har lugnat ner sig lite nu, ungefär ett halvt kilo i veckan verkar vara normen för tillfället. Lika självklart var jag också medveten om att jag förmodligen skulle "växa ur" mina kläder under den tiden. Vad jag inte var beredd på var att tappa byxorna på den 50 meter långa promenaden från busshållplatsen till mitt hus!

När jag klev in genom dörren till min lägenhet hängde jeansen på ena höften, och när jag sträckte mig för att hänga upp jackan var jag glad att jag var ensam för då ramlade de ner. Nu är jag desperat efter antingen ett skärp för att hålla upp byxorna med, eller nya byxor helt enkelt. Det blir till att finkamma andra-hand-butikerna i närområdet efter byxor storlek 46/48, eller skärp på minst 120 cm. Inte för att jag egentligen har råd att köpa kläder, men vad gör man. Jag kan ju inte gå omkring med ena handen i byxlinningen för att hålla upp byxorna.

Så här i efterhand tänker jag att jag borde varit förutseende nog att förbereda mig bättre och haft kläder storlek mindre och/eller skärp liggande, men efterklok är lätt att vara.

I andra nyheter hade jag min första dag på VAC (Värnamo ArbetsmarknadsCenter) idag. Det gick rätt bra, förutom ett litet sammanbrott vid middagstid när jag insåg att ALLA (både personal och deltagare) äter samtidigt och på samma ställe. En hel kvart gick det bra, sen tog bananen slut och jag gick och ställde mig i ett hörn och bröt ihop en stund.

Positivt var att personalen var väldigt förstående och tillmötesgående i att de erbjöd att jag kunde sitta på annan plats tillsammans med kanske en fem-sex andra som också tyckte det var jobbigt med mycket folk på en gång. Så löste de två problem på en gång. Smidigt.

Imorgon och på torsdag är det IASS som vanligt. Nästa tisdag ska jag tillbaka till VAC, så får vi se hur det går då. Och nu ska jag finkamma Tradera, Blocket, m.m. efter billiga byxor och/eller skärp.

Gå inte vilse i universum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar