söndag 5 februari 2012

Byte

Ett logginlägg på Facebook pratade om ätt byta bort sina problem mot någon annans och min spontana reaktion var "gärna!", men när Jag tänkte efter någon sekund ville Jag ta det tillbaka. Mina problem må kännas oöverkomliga för mig just nu, men det finns ändå många som har det mycket värre.


Jag tänker på att jag inte får ha mitt barn hos mig. Men jag får i alla fall träffa honom, medan tusentals mammor sörjer sina barn som de aldrig mer får se eller hålla i sina armar.


Jag tänker på att jag har det dåligt ställt ekonomiskt, medan miljoner människor varje dag går hungriga för de får inte ihop pengar till mat. Eller tvingas lura ihop sig i portar eller under broar för att de inte har tak över huvudet.


Då tänker jag istället på hur bra jag har det som har turen att bo i just Sverige, där vi blir jämförelsevis bra omhändertagna av staten. Och jag hoppas att de som styr ska inse detta och inte förstöra vår välfärd med alltför många reformer.


Och jag lutar mig tillbaka i min fåtölj, tittar ut genom fönstret i mitt vardagsrum på utsikten över min hemstad och tänker att det skulle kunnat vara mycket värre.


Gå inte vilse i universum.


Published with Blogger-droid v2.0.4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar