onsdag 1 juni 2011

Fågel, fisk, eller mitt emellan?

Det har gått djurfeber i min familj. Mamma vill skaffa kanin och jag vill skaffa hund. Och båda argumenterar vi mot varandra. Det är mycket jobb med ett husdjur, det vet alla som har, eller har haft, dylika någon gång. Kanske mer med en hund än med en kanin, hunden måste man ju gå ut på promenad med, men å andra sidan har man ingen bur att städa varje dag, sågspån att hålla reda på och hö i mattfransen. Eller små svarta kulor på golvet efter att kaninen gått lös i hemmet...

Fast kaniner är ju himla mjuka och gosiga, och väldigt kramvänliga. Hundar också, enligt mig i alla fall. Så än så länge stannar det vid diskussioner om för- och nackdelar.

Det sägs att vissa fibromyalgipatienter har blivit bättre av att skaffa hund, eftersom de får regelbundna promenader vilket leder till viktnedgång och bättre kondition. Musklerna får jobba lite grann varje dag, vilket är bra när man har fibromyalgi. Så jag får nog erkänna att jag är väldigt sugen. Det gäller bara att hitta rätt ras, en som är lagom stor, inte behöver överdrivet med motion (20-45 minuter, 3ggr/dag, ungefär), inte för mycket päls/pälsvård helst, och som gillar katter och barn.

Ironin i det hela är att jag alltid sagt att jag inte vill ha någon liten knähund. Mina favoritraser är Rottweiler, Dobermann, Schäfer, och en del andra stora raser. Men just dem kan jag inte ha för jag har inte energi att fylla deras behov av aktivering och motion. Typiskt :P

Men å andra sidan har jag upptäckt en hel del intressanta mindre hundraser, och tänker att det nog inte blir helt omöjligt att ha en liten knähund. Det blir kanske till och med ganska mysigt med en liten pälsboll i knät om kvällen, efter sista promenaden för dagen.

Gå inte vilse i universum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar