fredag 27 maj 2011

Morot

Karl Marx skrev "Religion är opium för folket". Man kan debattera vad hans ursprungliga mening var. Jag tror han menade att människor har ett starkt behov av att tro på något större än mänskligheten, och då skapas religioner. Att man sedan ännu inte har hittat en tillfredsställande definition på ordet religion är en helt annan diskussion. I citatet ovan tänker jag att det är tro på en högre makt, på "Gud", som avses.

Om man väljer att definiera religion som en tro på en (eller flera) högre makt, tillsammans med myter och riter kopplade till denna tro, så har religion förmodligen funnits lika länge som vår egen art av människa, homo sapiens sapiens.

Citatet framställer religion som något negativt, jämställer religion med opium, en mycket beroendeframkallande och destruktiv drog. Med tanke på de fundamentalister och sekter som finns nuförtiden är det kanske inte någon långsökt jämförelse. Men jag tror att i ett samhälle som vårt kan religion också vara en nödvändighet för att det ska fungera tillfredsställande.

Men jag hade inte tänkt skriva en uppsats om religion i dagens samhälle ;) Det är bara lite slumpvisa tankar i mitt huvud medan jag tittar på TV och surfar på Facebook.

Gå inte vilse i universum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar