fredag 28 juni 2013

Hemmagjord hundmat

Får hundar äta broccoli? Jag har gjort hemmagjord hundmat de senaste 10 dagarna och har haft i en mycket liten mängd broccoli och kom att tänka på att det kanske inte är bra. Jag vet inte? Saharah har i alla fall inte reagerat. Hon älskar maten, och hon har inte fisit en enda gång (som jag vet) sedan vi bytte.

1 liter vatten
2 buljongtärningar (kött eller grönsaks)
1 kycklingbröst (eller 2 lårfiléer)
500 g potatis
2 medelstora morötter (eller motsvarande mängd)
ca 4 dl ICA Basic Wokgrönsaker (plocka bort lök och vattenkastanj)
2 dl matvete

Lägg buljongtärningarna i vattnet i en stor gryta. Koka upp.
Dela kycklingen i mindre bitar. Tärna potatisen och morötterna. Rensa wokgrönsakerna. Lägg i allt tillsammans i buljongen. Koka upp. Låt koka ca 15 min på medelhög värme. Tillsätt matvete och sänk värmen. Låt koka på svag värme under lock ca 15 min.
Mixa ihop allt med en stavmixer (eller nåt) till en någorlunda slät puré. Låt svalna.

Jag ger Saharah ca 2 dl av detta om dagen och hon verkar må alldeles utmärkt. Ingen gas i magen eller andra magproblem, och hon är mycket mer entusiastisk vid matdags. Såvitt jag kan se har hon varken gått upp eller ner i vikt heller.

Jag är nyfiken på vad andra har att säga om hemmagjord hundmat. Är det någon annan som ger sin(a) hund(ar) det? Recept att dela? Råd att ge? Frågor? Kommentarer?

Gå inte vilse i universum!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar